Įsimintiniausi lietuvių filmai (2000-2012)
„Elzė iš Gilijos“ (rež. A.Puipa, 2000)
Algimanto
Puipos epas apie meilę ir kerštą XIX šimtmečio Baltijos pajūryje buvo
nepaprastai laukiamas – ne tik kaip dar vienas pripažinto meistro
darbas, bet kaip ir tvirtas žingsnis į priekį techninėje srityje.
Vos
prieš porą metų „Lietuvos“ kino teatre buvo nuskendęs „Titanikas“ -
„Elzė iš Gilijos“ taip pat žadėjo epišką pramogą juslėms: plačius Kuršių
marių vandenis, „Dolby Surround“ garsą, skaitmeninę grafiką. Ypač daug
buvo kalbama apie kulminacinę filmo sceną – griausmingą ledonešį,
nunešusį žvejybos viršininko namelį.
Tačiau
kartu „Elzė iš Gilijos“ - ir jaudinanti epinių užmojų istorija. Apie
K.Smorigino vaidinamo žvejo Jurgaičio kerštą, jį į kalėjimą pasodinusiam
prievaizdui Griunbaumui (A.Šurna), jo dukters Elzės (E.Jazelskytė) meilę
ją užauginusios Andromaičių šeimos sūnui Endrikiui (A.Paulavičius) bei
ypač įsimintiną J.Lapinskaitės Grytą Andromaitienę, kuri blaškosi tarp
pareigos išlaikyti garbingą šeimos vardą ir pasirūpinti Elzės nešiojama
nesantuokine Andromaičių atžala.
„Vienui vieni“ (rež. J.Vaitkus, 2004)
Panašu,
kad ryškiausia lietuvių tautos istorinę sąmonę ir tapatybę formuojanti
patirtis vis dar yra XX amžiaus vidurio įvykiai – Antrasis pasaulinis
karas ir pokario partizaninės kovos. Sovietmečiu šių temų vaizdavimas ir
interpretavimas buvo, švelniai tariant, ribojami – todėl po
nepriklausomybės sulaukė nemažai dėmesio.
Šį dešimtmetį turėjome ir Jono
Vaitkaus partizanų istoriją „Vienui vieni“, ir A.Puipos „Dievų mišką“
(2005), paremtą B.Sruogos romanu apie koncentracijos stovyklą, ir
didelių užmojų bandymą pavaizduoti Lietuvos žydų likimą nacių okupacijos
metais A.Juzėno „Vilniaus gete“ (2006).
„Vienui
vieni“ yra istorija apie legendinį pokario partizaną Juozą
Lukšą-Daumantą (aktorius S.Balandis) bei jo šeimos narių likimą. Juodai
balta juosta pasakojimui prideda ir sunkiam Lietuvos istorijos
laikotarpiui pritinkančio niūrumo, ir istorinio atstumo (nes juk šis
laikotarpis daugeliui mūsų tėra pažįstamas iš nespalvotų archyvinių
nuotraukų ir kronikų), ir tam tikro abstraktumo. Sovietų okupacija
turbūt dar tebėra per jautri tema, kad nagrinėtume ne tiek jos įtaką
tautos savimonei, kiek psichologinį veikėjų ir situacijų
daugiaprasmiškumą.
"Stiklo šalis" (rež. J. Lapinskaitė, 2004)
Operatorius : Algimantas Mikutėnas | Garsas : Romualdas Fedaravičius, Jonas Maksvytis | Dailininkas : Augis Kepežinskas | Montažas : Jonas Maksvytis | Prodiuseris : Kęstutis Petrulis | Vaidino : Jurga Kalvaitytė, Aldona Janušauskaitė, Antanas Venskus, Urtė Sėjūnaitė, Povilas Budrys
Antrojo vaiko gimimas, jo liga Moters kasdienybę pripildė nerimo, baimės
ir laukimo.Vyras negali suprasti ir pateisinti tos psichologinės
būsenos, jo manymu, ardančios šeimos ramybę. Stiprėjanti įtampa
skaudžiai atsiliepia septynmetės dukros gyvenime.
Neišvengiamai artėja šių santykių atomazga, ją paspartina pasiklydusi šuniukų besilaukianti kalė ir įvykdytas nusikaltimas.
Neišvengiamai artėja šių santykių atomazga, ją paspartina pasiklydusi šuniukų besilaukianti kalė ir įvykdytas nusikaltimas.
„Prieš parskrendant į žemę“ (rež. A.Matelis, 2005)
Arūnas
Matelis savo dokumentinėje juostoje „Prieš parskrendant į žemę“
supažindina su kraujo vėžiu sergančiais vaikais bei jų kasdieniu
gyvenimu ligoninėje, kurioje jie grumiasi su baisia liga. A.Matelis,
daug laiko praleidęs ligoninėje, kai slaugė savo paties vaiką, grįžo su
kamera, kad atskleistų tą keistą atmosferą, kurioje vyrauja ne mirties
baimė, o viltis.
„Prieš parskrendant į žemę“ - bene geriausiai pasaulyje įvertintas ir
gausiausiai apdovanotas lietuviškas filmas – A.Mateliui suteiktas JAV
režisierių gildijos įvertinimas už pasiekimus dokumentikoje.
„Septyni nematomi žmonės“ (Š.Bartas, 2005)
Šarūnas
Bartas turbūt yra vienas didžiausių lietuvių pasididžiavimų – jo lėti,
refleksyvūs, dialogo ir veiksmo beveik neturintys filmai vertinami tiek
Rusijoje, tiek Prancūzijoje. Kai draugai iš užsienio paklausia, o ką gi
jūs turite parodyti, galima drąsiai ir išdidžiai pasakyti: „Ar esate
girdėję apie Bartą?“
Ir jeigu tie draugai yra
užkietėję festivalinio kino fanatikai, greičiausiai bus girdėję. Tik
kartais atrodo, kad Š.Bartas yra labiau Europos festivalių nei lietuvių
režisierius – pamatyti jo filmus įprastoje „Forum Cinemas“ aplinkoje
gana sunku.
„Septyni nematomi žmonės“ - juosta apie gyvenimo paribio
veikėjus ir jų alkoholio, purvo ir gašlumo pilną egzistenciją (pramoga
to niekaip nepavadinsi) – buvo šiokia tokia išimtis. Prisimenu, kaip
entuziastingai planavau keliauti į kino teatrą žiūrėti Barto – ir
pagaliau prisiruošiau, praėjus kelioms savaitėms po premjeros. „Septynių
nematomų žmonių“ jau neberodė. Ačiū Dievui, kad yra internetas.
„Diringas“ (rež. I.Miškinis, 2006)
Ar
komercija yra keiksmažodis? Jaunajai kino kūrėjų kartai – neretai
atėjusiai iš televizijos ir reklamos sričių – atrodo, kad ne. „Diringo“
premjerą lydėjo netgi manifestas, kuriame septyni jauni režisieriai
prižadėjo sudrebinti lietuviškojo kino dogmas ir įpūsti naujos dvasios,
naujų temų ir naujos energijos (bei taip pat sukurti dešimt vaidybinių
filmų – gaila, nepavyko).
„Diringe“
I.Miškinis imasi nagrinėti lietuviškoje kultūroje retai
analizuojamų temų ir pasaulio, kurį valdo reklama, viešieji ryšiai ir
visagalis įvaizdis. Komedijos veiksmą varo iki šiol negirdėtas ir
sunkiai apibrėžiamas terminas diringas - „superbrendas“, „hiperbrendas“ -
kurio niekas iki galo nesupranta, bet kuris galėtų apibendrinti
jaunosios nepriklausomoje Lietuvoje subrendusios kartos pažįstamą
aplinką.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
„Aš esi tu“ (rež. K.Vildžiūnas, 2006)
Pagrindinis
Kristijono Vildžiūno („Nuomos sutartis“) filmo veikėjas (aktorius
A.Bialobževskis) – tipiškas menininkas romantikas, nusivylęs
šiuolaikiniu miesto gyvenimu ir nusprendęs pasitraukti į laukinę gamtą
(kuri, paaiškėja, nėra tokia jau laukinė ir atskirta nuo civilizacijos),
kur iš stiklo stato namelį medyje.
„Aš esi
tu“, patekęs net į Kanų kino festivalio nekonkursinę programą, nebando
ieškoti naujų priemonių bei įvaizdžių išreikšti senoms temoms –
gamtos-civilizacijos priešpriešai, autentiško gyvenimo paieškoms, etc. -
tačiau yra šviesi ir gražiai nufilmuota juosta (įsimintina, tarp kitų
dalykų, ir dėl žavingos debiutantės J.Jutaitės – laukiame, kada ją
pamatysime vėl).
| ||||||||||||||||||||||||||||||||
„Nuodėmės užkalbėjimas“ (rež. A.Puipa, 2007)
„Nuodėmės užkalbėjimas“ - trijų amžinąjį atilsį J.Ivanauskaitės romanų
motyvais sukurtas filmas, pasakojantis apie Viką (aktorė R.Samuolytė),
deginamą aistros kunigui. Jai padėti mėginanti psichoterapeutė (aktorė
N.Savičenko) pati ima atrasti save ir savo seksualumą. A.Puipa
pasistengė sukurti J.Ivanauskaitės vertą juostą – šokiruojančią, kupiną
erotikos ir neįprastai atvirų scenų.
„Kolekcionierė“ (rež. K.Buožytė, 2008)
Postmodernus
menas neretai įkvėpimo neieško išorėje, o nagrinėti pasirenka save
patį. Kinas apie kiną – gana populiari ir vaisinga dirva ne tik juostos
metafizikos tyrinėtojams (tokiems kaip D.Lynchas), bet ir meno
savitikslingumą švenčiantiems režisieriams (tokiems kaip Q.Tarantino ar
B.Luhrmanas).
Juostos ir tikrovės santykis –
ir jo apsivertimas – yra ir pagrindinė Kristinos Buožytės debiutinės
„Kolekcionierės“ tema. Pasiturinti logopedė Gailė (G.Ryškuvienė)
neberanda ryšio su ją supančia aplinka, tačiau pastebi, kad stebėdama
save pačią nufilmuotose situacijose – net ir fiktyviose – ji sugeba
patirti tikrus jausmus. Ir randa būdą manipuliuoti tikrovės ženklais,
kad paveiktų pačią tikrovę.
„Balkonas“ (rež. G.Beinoriūtė, 2008)
Giedrės
Beinoriūtės „Balkonas“ yra vienas iš tų netikėtumų, kai paprastas ir
nepretenzingas sumanymas virsta puikiu filmu. Kartu tai vienas iš retų
bandymų pažvelgti į sovietmetį, nesistengiant įrodyti jokios etinės
tiesos.
„Balkonas“ nukelia į paskutinį
sovietmečio dešimtmetį, į vaikystę be mobiliųjų telefonų. Du vaikai
(puikiai suvaidinti jaunųjų aktorių Elzbietos Degutytės ir Karolio
Savickio) susipažįsta ir susidraugauja, bendraudami per balkoną arba per
rozetę tarp gretimų daugiabučio butų, kokiuose gyventi (arba bent jau
svečiuotis) teko mums visiems.
„Duburys“ (rež. G.Lukšas, 2009)
Introspektyvūs
ir niūrūs Romualdo Granausko pasakojimai nėra pati tinkamiausia
medžiaga ekranizavimui. „Duburys“ pasakoja apie visiškai neherojišką
herojų Juozą Gaučį (G.Kiela), kuris stengiasi susikurti gerą gyvenimą,
bet nesugeba pats nieko lemti. Jo likimas, atrodo, priklauso ne nuo jo
paties, o nuo aplinkybių, nuo santvarkos, netgi nuo dviejų rusaičių
(filme geriausiai pavykę O.Borbat ir J.Varenicos vaidmenys), kurios jį
draugiškai „pasidalina“.
Ir vis dėlto
režisierius Gytis Lukšas ir operatorius Viktoras Radzevičius sugeba
„Duburį“ paversti gražia ir malonia žiūrėti juosta. Pasibaigus filmui
atmintyje lieka ne tiek gausios Gaučio netektys (ir apmaudas, kad didele
dalimi jis pats dėl to kaltas), kiek idiliški juodai balti vaizdai –
atšvaitais spindinti upė, pirmoji meilė pievoje, žydintis kaimas,
ryškiai kontrastuojantis su nejaukia sovietmečio Klaipėda.
"Zero 2" (rež. E. Vėlyvis, 2010)
Scenarijaus autorius : Jonas Banys,
Aidas
Puklevičius,
Emilis Vėlyvis | Operatorius : Robertas Pileckas | Garsas : Vytas Žekonis | Dailininkas :
Darius Bastys,
Edita Valaitė |
Kostiumų dailininkas : Aušra Kleizaitė | Montažas : Emilis Vėlyvis | Prodiuseris : Asta Liukaitytė
Vaidino : Andrius Paulavičius, Aurimas Meliešius,
Vytautas
Šapranauskas,
Inga Jankauskaitė,
Aušra Štukytė,
Žemyna Ašmontaitė,
Andrius Žiurauskas,
Mindaugas Papinigis,
Donatas
Ivanauskas,
Ramūnas Rudokas,
Sonata Visockaitė,
Kęstutis Jakštas, Aldona Vilutytė, Andrius Bialobžeskis, Saulius Siparis,
Donatas
Šimukauskas,
Hoon Chun
Filmas
„Zero 2“ pasakoja apie dviejų bičiulių smogikų Maxo (akt. Ramūnas
Rudokas) ir Silvestro (akt. Kęstutis Jakštas) nuotykius, laviruojančius
ties absurdo riba. Smogikai gauna iš pažiūros paprastą mafijos užduotį –
surasti pagrobtą narkotikų kurjerį, – ir netikėtai įsisuka į viską
ištaškantį bulvarinių aistrų, silikoninių krūtų ir šeimyninių išdavyčių
tornadą. Dvidešimt keturios paieškų valandos virsta tikra muilo opera, o
kai pasiutę persekiotojai pagaliau prisikasa prie „tiekėjo“, jie
atskleidžia visiškai beprotišką sąmokslą.
Garso dizainas - Happyendless.
Filmo svetainė internete : www.zero2.lt
"Tadas Blinda. Pradžia" (rež. D. Ulvydas, 2011)
Scenarijaus autorius : Jonas Banys | Operatorius : Ramūnas Greičius | Kompozitorius : Kipras Mašanauskas | Garsas : Artūras Pugačiauskas | Dailininkas : Jurgita Gerdvilaitė | Kostiumų dailininkas : Daiva Petrulytė | Prodiuseris : Žilvinas Naujokas |
Vaidino :
Mantas Jankavičius,
Jokūbas Bareikis,
Agnė Ditkovskytė,
Dominykas Vaitekūnas,
Andrius Kaniava, Mykolas Vildžiūnas, Tatjana Liutajeva, Dainius Kazlauskas, Donatas Banionis, Antanas Šurna, Vidas Petkevičius
Legendinio herojaus Tado Blindos priešistorė.
Nerūpestingo paprasto kaimo vaikio Tado gyvenimą
aukštyn kojom apverčia dvaro apylinkes sukrėtusios politinės intrigos ir
jų sukelti neramumai. Pilnametystės vos sulaukusiam Tadui tenka
atsisveikinti su vaikystės svajonėmis ir prisiimti atsakomybę ne tik už
savo veiksmus, bet ir už mylimų žmonių gyvybes. Mėgindamas suvokti savo
vietą žiaurioje tikrovėje, Tadas atranda vertybes, dėl kurių verta
gyventi ir mirti. Taip gimsta legenda apie svieto lygintoją Tadą Blindą.
"Miegančių drugelių tvirtovė" (rež. A. Puipa, 2012)
Operatorius : Viktoras Radzevičius | Kompozitorius : Tomas Kutavičius | Dailininkas : Algirdas Garbačiauskas | Kostiumų dailininkas : Agnė Rimkutė | Prodiuseris : Kristijonas Puipa, Uljana Kim | Vaidino : Janina Lapinskaitė,
Miglė
Polikevičiūtė,
Elzė Gudavičiūtė,
Giedrė Giedraitytė,
Genovaitė Ciplinskaitė,
Joana Čižauskaitė, Vytautas Balsys
Jurgos Ivanauskaitės romano „Miegančių drugelių tvirtovė“ motyvais.
Penkiasdešimtmetė Monika ir jos vyras Linas važiuodami mašina partrenkia į gatvę išbėgusią merginą. Paaiškėja, kad tai prostitutė. Kitą dieną Monika aplanko merginą ligoninėje, pasiūlo pinigų ir savo globą. Prostitutė pagalbos atsisako, bet po kelių dienų policija praneša Monikai, kad mergina ligoninėje nusižudė.
Laidotuvėse Monika susipažįsta su Norma. Ši moteris globoja iš užsienio sugrįžusias prostitutes. Monikos vyras išvyksta į komandiruotę ir Monika nutaria kuriam laikui į savo namus priimti tris jaunas iš Vokietijos parvykusias merginas. Norma ją perspėja apie laukiančius sunkumus.
Kristina, Gitana ir Eglė apsigyvena Monikos užmiesčio viloje, kurią pavadina „Miegančių drugelių tvirtove“. Pamažu merginos atskleidžia globėjai savo gyvenimo istorijas. Trys Monikos globotinės išmuša ją iš kasdienės rutinos ir įmeta į netikėtų įvykių sūkurį.
|
Daug filmų net nežinojau...
AtsakytiPanaikinti