The Corporation (2003 m.) detaliai analizuoja šiandieninio pasaulio
korporacijų veikimo būdus – bet ne iš ekonomisto ar verslininko taško, o iš…
psichologo. Šis dokumentinis filmas parodo, kaip vystėsi korporacijos – nuo
įstaigų, valdomų vyriausybių ir atliekančių specifines
visuomenines funkcijas, iki didelių šiuolaikinių bendrovių, kurioms yra
priskiriamos kai kurios asmens juridinės teisės. Pagrindinis filmo kabliukas
yra bandymas įvertinti tokią korporacinę „asmenybę“ naudojant diagnostinius
žmogaus psichologinės būklės kriterijus. Paprastai tariant, filmas bando
įvertinti korporacijų elgesį visuomenėje ir jų tikrąją įtaką pasauliui taip,
kaip psichologas įvertintų savo paciento būklę. Tai filme daroma per
specifinius pavyzdžius, įtraukiant politinius, ekonominius, ekologijos,
sveikatos, žmogaus teisių ir kitus aspektus.
An Inconvenient Truth (2006 m.) – prieštaringai vertinamas JAV politikas Al Gore ir jo dokumentinis filmas An Inconvenient Truth užtraukė įvairių klimato kaitos kritikų bei kai kurių mokslininkų ir politikų nemalonę, tačiau iš kitos pusės, filmas mobilizavo nemažai žmonių ir vyriausybių aplinkosauginių sprendimų ieškojimo veiksmams. Nors filme, pasak kai kurių mokslininkų, yra netikslumų, bei yra bauginama vos ne pasaulio pabaiga, filmas iš tikrųjų priverčia susimąstyti apie žmonijos ekologinį pėdsaką ir potencialias Žemės atšilimo pasekmes dėl pernelyg intensyvios žmonijos veiklos. Kai kurių valstybių (Argentinos, Kanados, Vokietios…) švietimo įstaigos naudoja filmą kaip papildomą ekologinio švietimo medžiagą.

We
feed the world (2005 m.) – Kiekvieną dieną, kiekis
neparduotos ir išmetamos duonos Vienos (Austrija) parduotuvėse prilygsta
kiekiui suvartojamos duonos antrame pagal dydį Austrijos mieste, Grace.
Apytiksliai 350 000 hektarų žemės ūkiui naudojamos žemės, daugiausia Lotynų
Amerikoje, yra skirta sojos pupelių auginimui, kad išmaitinti Austrijos
galvijus, ir tuo pačiu metu vienas ketvirtadalis vietos gyventojų (Lotynų
Amerikoje) badauja. Vidutinis europietis per metus suvalgo 10 kilogramų
dirbtinai, drėkinimo sistemų dėka bei šiltnamiuose (pietų Ispanijoje) išaugintų
daržovių – tai sukelia vandens stygių šiame regione.We feed the world pasakoja apie maisto, kurį mes
valgome, kilmę. Mes keliaujame į Prancūziją, Ispaniją, Rumuniją, Šveicariją,
Braziliją – ir atgal į Austriją. Per visą filmą mus lydi interviu su Jean’u
Ziegler’iu iš Jungtinių Tautų programos „Teisė į maistą“. We feed the world yra dokumentinis austrų
režisieriaus filmas apie maistą ir globalizaciją, apie žvejus ir ūkininkus,
tolimų transportavimų sunkvežimio vairuotojus, apie korporacijų vadovus, apie
prekių tiekimą ir pinigų srautą. Nuostabiai meniškai vaizduojant realybę,
filmas įžvalgiai pasakoja mums apie maisto gamybą bei bando atsakyti į
klausimą, ką pasaulinis badas turi bendro su mumis.
Zeitgeist
the movie (2007 m.) – dokumentinis filmas,
reikalaujantis žiūrėtojo budrumo bei noro rasti atsakymus į keblius klausimus:
filme pasakojama Jėzaus mito hipotezė, atskleidžiamas alternatyvus požiūris į
atakas 9/11, bei reikalaujama iš naujo peržvelgti JAV Federalinio Rezervų Banko
istroriją, veiklą ir… jo sąmokslus – visos šios temos vienu ar kitu būdu
paliečia Irako karą ir karo mašiną apskritai, manipuliaciją religijomis, istorijos klastojimą (korporacijų ir
politikų „surežisuotus“ įvykius), Didyjį Brolį (visada mus stebintį), ir
kt. Filmas parodo, kad
totalitarizmas, nors ir paslėptas po demokratijos kauke, yra tam tikros žmonių
grupės (elito) reikalavimas, kuris įtvirtinamas per iš anksto suplanuotus
konspiracinius religijos, valstybės ir korporacijų veiksmų planus. Pažiūrėjus
šį filmą, užduodi sau klausimą: Ar tikrai taip yra? Jei taip, tada visi mes
prilygstame bandomosioms žiurkėms. Jei ne – tai kodėl tiek daug tų sutapimų,
kurie – juos tvarkingai sudėliojus – sudaro įdealų klastos paveikslą?
Baraka (1992 m.) - filmas be dialogo. Jis susideda iš įvairių peizažų, bažnyčių, griuvėsių,
religinių ceremonijų, ir greito tempo miestų vaizdų. Baraka parodo mums visą gamtos didybę
– bei lygina ją su mūsų civilizacija, mūsų kasdienine, mechaniška rutina, su
mūsų skubotu gyvenimo tempu. Čia pasakojama ne tik apie mūsų planetos bei mūsų
technologiškos visuomenės skirtumų fenomeną, bet ir apie kultūrinius ir
istorinius žmonijos vystymosi aspektus – pvz., yra lyginamos jakudzos tatuiruotes
su Australijos aborigenų kūno tapyba. Filmas buvo nufilmuotas 152 vietovėse, 24
šalyse – pats žodis „baraka“ reiškia „palaiminimą“ keliose kalbose: ir iš
tikrųjų, tai yra paprasčiausiai gražus, filosofinis filmas, reikalaujantis vos
ne meditacinės būsenos, – beje, tai taip pat yra 1983 metų filmo „Koyaanisqatsi
– Life Out of Balance“ (irgi
stipriai rekomenduojamo!) analogija – tiesiog daugiau apgalvota ir žymiai
ramesne.

Our Daily Bread (Unser täglich Brot, 2005 m.) - dar
vienas dokumentinis austrų filmas, ir šį kartą vėl apie maistą – tačiau vietoj
to, kad akcentuoti mūsų žemės ūkio veiklos spragas ir maisto paskirstymo
problematiką, šis filmas, tyliai ir be dialogo, tik per meniškai nufilmuotus
vaizdus, parodo mums visą augalinio ir gyvūninio maisto gamybos procesą.
Pažiūrėjus filmą, iškyla klausimai: Ar aš tikrai noriu šio produkto? O gal
reiktų maitintis ekologiškai? Vežtis maistą iš savo močiutės kaimo, ir/arba
pačiam ūkininkauti?..
Samsara (2001 m.) – tai vienintelis šiame
sąraše grožinis filmas, pasakojantis apie dvasinę meilės istorijos problematiką
didingame ir nuostabiame Žemės kampelyje – Ladake, Himalajuose. Samsara yra
ieškojimas; tai vieno vienuolio kova ir bandymas pasiekti dvasinį nušvitimą
atsisakant pasaulio. Tai taip pat ir vienos moters kova už buvimą kartu su jos
meile ir gyvenimu. Šis filmas yra neskubus, pilnas nuostabių vaizdų, meilės ir
egzistencinio ieškojimo, jame puikiai atvaizduojama Himalajų gyventojų gyvenimo
ritmas ir dvasia. Aistros čia priešpastatomos dvasiniam tobulėjimui – bet tuo
pačiu metu jos suartina filmo herojus, ir suteikia prasmės jų egzistavimui.
Filmo herojai šneka ladakų ir tibietiečių
kalba.
Behind
the Mask (The Story Of The People
Who Risk Everything To Save Animals, 2006 m.) – dokumentinis filmas apie
gyvūnų teisių aktyvistus, kurie įsilaužia į laboratorijas ir gyvūnų fermas,
kad nufilmuoti visuomenei nematomus pramoninio gyvūnų išnaudojimo vaizdus. Tai
– neblogas bandymas pažiūrėti į Gyvūnų Išlaisvinimo Fronto (ALF) aktyvistus, kurie dažnai
vadinami teroristais – nors nėra nužudę nė vieno žmogaus, – iš jų pačių taško.
Filme nemažai pasakojama apie gerai žinomus gyvūnų teisių judėjime aktyvistus,
dalis kurių buvo įkalinta už tiesioginius ALF veiksmus. Pvz., yra pasakojama Jill Phipps istorija, kai ši mergina žuvo, jai nukritus po sunkvežimio ratais per
protestą prieš žiaurias gyvūnų transportavimo sąlygas, – filme šios merginos
motina sako: „Jie vadina mus teroristais, bet realybė yra ta, kad per tuos
visus metus 4 gyvūnų teisių aktyvistai buvo užmušti per protestus.“ Laikraštis
ir naujienų portalas „The Calcutta Telegraph“ įvardino šį filmą kaip „ypatingą“
ir kad „nepaisant to, ką žmonės galėtų galvoti apie ALF ir jų taktikas, filmas
yra vertas žiūrėjimo.”
Supersize Me (2004 m.) - pakankamai gerai žinomas dokumentinis filmas apie
greitą maistą, jo reklamą ir įtaką mūsų organizmui. Morgan Spurlock, filmo kūrėjas ir pagrindinis jo herojus, paaukojo filmui
30 savo gyvenimo dienų, per kurias jis maitinosi išskirtinai maistu, kurį
galima nusipirkti McDonald’s greito maisto restoranuose. Filmas dokumentuoja
drastiškus tokios gyvensenos padarinius filmo herojaus fizinei ir psichinei
sveikatai, o taip pat analizuoja korporacinės greito maisto pramonės įtaką
visuomenės mitybos įpročiams, ir pasakoja, pvz., kaip greito maisto verslas
bando pritraukti žmones – ypatingai vaikus – pas save ir pripratinti juos prie
žalingos, nepilnavertiškos mitybos – vardan savo pelno. Jei dar nežiūrėjote – pažiūrėkite:
šmaikštus ir tikslus filmas.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą